Τρίτη 3 Μαρτίου 2015

Ενας πολύτιμος φίλος...


Όταν ρώτησα τον μεγάλο μου γιό που είναι έξι ετών γιατί του αρέσει να διαβάζουμε βιβλία μου απάντησε:

«Γιατί βλέπω όνειρα γλυκά»


Αναφερόταν βέβαια στο καθιερωμένο βραδινό βιβλίο που διαβάζουμε αλλά πόσο δίκιο είχε για αυτό που είπε!

Ταξιδεύοντας στα παιδικά μου χρόνια θυμάμαι με νοσταλγία τις επισκέψεις μου στη δανειστική βιβλιοθήκη του δημοτικού σχολείου. Τα ατελείωτα ράφια να λυγίζουν κάτω από το γλυκό βάρος των πολύχρωμων βιβλίων. Τη μυρωδιά από το χαρτί των παλαιότερων εκδόσεων χαρακτηριστική και τόσο αγαπητή σε όσους αρέσει να διαβάζουν βιβλία, την αίσθηση από την αφή των χοντρών φίλων …
Νομίζω ότι όλοι μας θα θυμόμαστε το αγαπημένο παραμύθι των παιδικών χρόνων, άρρηκτα συνδεδεμένο με τη μορφή της μητέρας ή του πατέρα να μας το διαβάζει. Για όσους οι γονείς δε κατάφεραν να μπουν σε αυτή τη θέση, παλεύοντας καθημερινά να κερδίσουν το προς το ζην για τα παιδιά τους, τη μορφή ενός δασκάλου ή μιας δασκάλας, να μας ανοίγει τις πύλες του υπέροχου και μαγευτικού κόσμου των βιβλίων…

Πολλά έχουν αλλάξει από εκείνα τα χρόνια, τα μαγευτικά χρόνια της παιδικής μας ηλικίας. Τα βιβλία για πολλούς είναι απαρχαιωμένο είδος, και σε αντικατάστασή του έχουν εμφανιστεί τα ηλεκτρονικά βιβλία, διευκολύνοντας και στο θέμα της αποθήκευσης αλλά και της μεταφοράς, μια και πλέον υπάρχει η δυνατότητα να κουβαλάμε μαζί μας όπου κι αν πάμε, μια βιβλιοθήκη αντίστοιχη σε μέγεθος αυτής της Αλεξάνδρειας!

«Ένα καλό βιβλίο είναι ένας καλός φίλος. 
Ζακ - Ανρί Μπερναρντέν ντε Σεν Πιερ

Ένας καλός φίλος μπορεί να είναι και ο φίλος του διαδικτύου. Παρόλα αυτά, η επαφή είναι ένα από τα ουσιώδη χαρακτηριστικά μιας καλής φιλίας. Ειδικά στα πρώτα χρόνια της ανάπτυξης ενός παιδιού, όπου μαθαίνει να εξασκεί τις πέντε αισθήσεις, είναι απαραίτητο να έρθει σε επαφή με ένα έντυπο βιβλίο, να μάθει την αίσθηση του χαρτιού στα δάχτυλα του, να δει τις εικόνες και μαθαίνοντας να ξεφυλλίσει τα βιβλία θα αναπτύξει οπτικοκινητικές ικανότητες, απαραίτητες για την περαιτέρω ανάπτυξη του.

Χρειαζόμαστε το έντυπο βιβλίο, όπως χρειαζόμαστε και τους φίλους. ¨Όσους φίλους και αν έχουμε κάνει στις διαδικτυακές μας εξορμήσεις, χρειαζόμαστε τους φίλους της πραγματικής επαφής, αυτούς που θα μας πιάσουν το χέρι, για να αισθανθούμε τη ζεστασιά του και τη δύναμη που μας μεταδίδει. Το βιβλίο που θα μας συντροφεύει στη παραλία, στη βόλτα μας στο μετρό προς τη δουλειά, στη λίγη ώρα που θα χαλαρώσουμε πριν ξαπλώσουμε το βράδυ, στο βραδινό παραμύθι με τα παιδιά, στα πρώτα τους διστακτικά διαβάσματα, στη πρώτη ιστορία που θα διαβάσουν ολομόναχα…

«Τα καλά βιβλία είναι για τους νέους ότι ο ήλιος και η δροσερή βροχή για τους σπόρους, που έμειναν θαμμένοι κάτω απ' τους πάγους του χειμώνα.» 
Χόρας Μαν

Τα βιβλία μεγαλώνουν τα παιδιά . Ανοίγουν νέους ορίζοντες καλλιεργώντας ένα πολύτιμο εργαλείο, την φαντασία. Τους δίνουν τη δυνατότητα να χτίσουν ολόκληρες πολιτείες και να τοποθετήσουν τον εαυτό τους σε αυτή όπου και όπως θέλουν. Είναι λοιπόν ένα μέσον ενθάρρυνσης και πίστης στις δυνάμεις τους το οποίο ενισχύει τη πίστη ότι θα καταφέρουν να πετύχουν ότι ονειρεύονται. Φυσικά είναι η μεγαλύτερη πηγή γνώσεων. Ένα παιδί που διαβάζει βιβλία αποκτά πιο ανεπτυγμένο λεξιλόγιο και οι γνώσεις του αγγίζουν περισσότερους τομείς απ’ ότι ένα παιδί που δε διαβάζει εξωσχολικά βιβλία.

Θα μπορούσα να απαριθμήσω μια ατελείωτη λίστα με τους λόγους που πρέπει να διαβάζουμε στα παιδιά μας. Νομίζω όμως, ότι σαν μαμάδες, όλες τα γνωρίζουμε λίγο πολύ. Γι’ αυτό άλλωστε κάνουμε ότι μπορούμε για να αφιερώσουμε έστω και λίγο χρόνο από τη καθημερινότητα μας για να τους διαβάσουμε  ένα παραμύθι.

Σήμερα πλέον, τις εξορμήσεις μου στη δανειστική βιβλιοθήκη τις κάνω με τα παιδιά μου.
Προσπαθώ να ξεκλέψω λίγο χρόνο μέσα στην εβδομάδα, για τη καθιερωμένη επίσκεψη στο αγαπημένο μέρος, και μαζευόμαστε στην αγαπημένη μας γωνιά τους βιβλίου για να ταξιδέψω μαζί τους αυτή τη φορά, σε απέραντους κόσμους διαβάζοντας υπέροχες ιστορίες.

Η ανάρτηση αυτή ήταν το άρθρο μου στο πρώτο τεύχος του περιοδικού Mama Relax και το αναδημοσιεύω εδώ με κάποιες μικρές αλλαγές.

12 σχόλια:

  1. Κάλυψες τους περισσότερους λόγους Δέσποινα σε ένα πολύ σπουδαίο κείμενο!
    Μπράβο σου! Ταυτίζομαι απόλυτα μαζί με τις απόψεις σου.
    Αν και δεν μου διάβασαν ποτέ στο κρεβάτι μικρούλα, ευτυχώς με το που έμαθα να διαβάζω δεν σταμάτησα
    ποτέ να το κάνω. Μπορεί η μαμά να μην μου διάβαζε ( εξιστορούσε όμως πάντα ιστοριούλες) μας αγόραζε
    όμως βιβλία, να'ναι καλά! :)))
    Δεν έχω παιδιά, αλλά πιστεύω ότι δεν θα έβαζα την τεχνολογία πολύ στη ζωή μας. Είμαι υπερ του χαρτιού!
    Έρωτας παντοτινός!
    Την καλημέρα μου και τα φιλιά μου !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ σαν εσένα Αριστέα μου λατρεύω τα βιβλία και μου λείπουν πολύ. .. δεν έχω χρόνο πια!

      Διαγραφή
  2. Πολύ μου άρεσε η προσέγγισή σου, Δεσποινάκι!
    Νομίζω πως με έχεις καλύψει!
    ΣΣΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ πολλά-πολλά!
    Και με πολύ γλυκά όνειρα! (Τί όμορφη η ατάκα του γιου σου!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ για τα φιλιά και για τα όνειρα γλυκά! Φιλιά κι από εμένα!

      Διαγραφή
  3. ευχαριστουμε πολυ! φιλακια πολλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα βιβλία είναι γνώση και συντροφιά για όλες τις ώρες.
    Φιλάκια ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το κείμενό σου είναι τόσο αληθινό. Αν και δεν έχουμε καθιερώσει το βραδινό διάβασμα για να κοιμηθεί η κόρη μου, της διαβάζω πολλά βιβλία και η ίδια δείχνει να τα αγαπά πολύ. Επιδιώκω να την πηγαίνω στην κεντρική δανειστική βιβλιοθήκη του δήμου μας μιας και έχει παιδικά βιβλιά και να διαλέγουμε μαζί βιβλιά. Όμως είμαι τόσο πολύ εξοργισμένη, γιατί το ωράριο της παιδικής βιβλιοθήκης (δεν στεγάζεται στην κεντρική βιβλιοθήκη) λειτουργεί μόνο 9-2 και λόγω του ωραρίου της εργασίας μου δεν μπορούμε να πάμε - Αν και εδώ που τα λέμε νομίζω πως κανένα παιδί δεν μπορεί να πάει λόγω σχολείου. Πραγματικά απορώ ποιόν εξυπηρετεί;;;;;
    Πολλά φιλιά
    Νίκη by MommyWiki

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νίκη μου είναι πραγματι γελοίο αυτό το ωράριο!
      Μήπως να μαζεύετε υπογραφές για να αλλάξει;

      Διαγραφή
  6. Όπου αναφέρονται βιβλία, εγώ χαμογελάω! Τα λατρεύουμε οικογενειακώς και όχι μόνο συμφωνώ μαζί σου αλλά μου αρέσει και ο τρόπος που τα γράφεις. Ειδικά η ιδέα για τη δανειστική βιβλιοθήκη είναι εξαιρετική για πολλούς λόγους, όχι μόνο για οικονομικούς αλλά κατά τη γνώμη μου βοηθάει τα παιδιά να αγαπήσουν ακόμη περισσότερο το διάβασμα.

    Καλημέρα
    Ελένη
    https://myfortysomethingworld.wordpress.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Οι απόψεις όλων σεβαστές αρκεί να μην εκφράζονται με προσβλητικό τρόπο.